Optane دیسک

دیسک های optane برخلاف SSD چیزی بنام Transistor ندارند به همین دلیل فرسوده شدن در این دیسکها معنی پیدا نمیکند و همین امر باعث افزایش Endurance دیسکهای optane خواهد شد . این دیسکها تقریبا برای اولین بار در سال 2017 توسط Intel معرفی گردیدند.

اما بد نیست نگاهی بیندازیم به تفاوت Optane و SSD  :

در SSD ، خواندن و نوشتن اطلاعات روی یک تعداد صفحه انجام میشود که این صفحات به مرور فرسوده میشوند و در نیتیجه نیاز است که اطلاعات برروی صفحات جدید نوشته شوند که ساخت و آماده نمودن این صفجات  جدید نیازمندیهای خود رادارد و همین انتقال اطلاعات به صفحات جدید باعث کاهش Performance خواهد شد ، حتی در SSD زمانیکه نیاز است تغییری برروی اطلاعات انجام گردد ابتدا باید اطلاعات از یک Page به Page دیگری منتقل گردند درصورتیکه در Optane تغییر اطلاعات در همان محل انجام میگردد  (یعنی چیزی به نام Page وجود ندارد که از تعدادی بلاک ساخته شده باشد  و مثلا جایی که نیاز به تغییر اطلاعات باشد یا اطلاعات جدید نیاز نیست روی Page جدیدی نوشته شوند و در همان جای موجود تغییرات انجام میگردد) و همین امر باعث افزایش Performance و Endurance در Optane ها خواهد شد . در تصویر زیر عکسی از  NAND SSD میبینیم که صفحات و فرسایش آنها به چه صورت است.



Optane ها به 2 صورت عرضه میگردند:
PCI  و U2  که در تصویر زیر میبینید .


P4800X اولین مدلی از Optane بود که وارد بازار شد و در سایزهای 375G , 750G , 1.5TB وجود دارد همانطور که در تصویر مشخص است برای استفاده از این مدل نیاز است که درگاه PCI  دستگاه X4 را نیز پشتیبانی کند . برخی از مشخصات P4800x در تصویر زیر مشخص شده:

مدل جدیدتر این دیسک که pci میباشد p5800 از نسل 4 است با ظرفیت های  400G , 800G , 1.6TB , 3.2
اما مدل دیگر که U2 نام دارد برای استفاده از این نوع مدل نیاز است که U2 backplane تهیه کنیم اما در صورتیکه این backplabe نداشتیم میتونیم از مبدل های زیر نیز استفاده کنیم



از مبدل های بالا میتوان گفت راحت ترین و کم دردسر ترین مبدل PCI to U.2 است که 2 عدد Optane را پشتیبانی میکند .
اما در Vmware کجا این دیسک ها میتوانند عملکر خود را نمایش دهند ؟ بهترین عملکرد را این دیسکها در هنگام پیاده سازی vSAN دارند . با توجه به endurance بالایی که دارند بهترین گزینه برای پیاده سازی vSAN به عنوان Cache tier  در حالت OSA میباشند . مدل P4800x توسط VMware  نیز تایید شده . ( برای پیاده سازی و استفاده در ESA تا به این لحظه توسط Vmware تایید نشده اند ) . لازم است بدانیم از optane ssd نمیتوانیم در ساختار Hybrid به عنوان cache استفاده کرد وتنها در ساختار All Flash امکان استفاده وجود دارد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin